vrijdag 11 april 2008

De glazenwasser

Een doordringend geluid klinkt in de hal. De bel. Ik loop snel naar de voordeur en met een zwaai doe ik de deur open. Goedemorgen: de glazenwasser, mevrouw.. eh meneer... Tja, ik dacht eh... ik had niet gedacht hier een man aan te treffen. 'Een momentje', zei ik snel en rende even terug naar de kamer.



Dat gebeurt natuurlijk nu weer net op het moment dat je net je jas aanhebt om boodschappen te gaan doen en op het punt staat een huiselijke onenigheid tussen de kids in goede banen te leiden... 'Leon, lieve jongen, hoe vaak heb ik je nou al niet gezegd dat je Suusje niet moet slaan. Daar kan ze niet tegen, ze is veel kleiner dan jij en....' Dingdong.. de bel... en dan is daar ineens die glazenwasser. Ook dat nog, denk je als eigentijdse en economisch bewuste huisman. Patricia is nu op haar werk en zit vast middenin een bespreking en voor het besluit om de ramen thuis al dan niet te laten wassen, is natuurlijk geen uitgebreid afstemmingsproces nodig. Zoiets moet je snel beslissen. Je hebt nauwelijks bedenktijd nodig. Op een SMS-je met: 'Hey schat, je ramen worden nu gewassen', zit ze uiteraard ook niet te wachten. Maar glazenwassers, bestaan die nog?, dacht ik opeens. Ja, er staat er nu één voor de deur. Opeens. Zo'n klus is natuurlijk snel verdiend voor de beste jongen en zoiets had ik me veel eerder moeten realiseren. Dat moet je inpassen in het huishoud-schema. Hoe heb ik het kunnen vergeten? Een klus van niks. Nou ja, emmer water, scheut spiritus erin, op zoek naar de spons en de zeem ... maar eigenlijk: best wel handig, want de ramen moeten toch al zonodig gewassen worden.
Ik loop weer naar voren en de man staat nog geduldig te wachten met een lege emmer in zijn linkerhand. Tegenwoordig zie je ze niet zo heel veel meer: glazenwassers, bedacht ik me. Van die handige mannetjes die eerst een ladder tegen het raam aanzetten, vervolgens aanbellen met de mededeling: 'de glazenwasser' "Hoeveel gaat dat kosten?" vraag ik als eigentijdse en economisch bewuste huisman. 'Twaalf euro vijftig voor de ramen beneden en boven meneer'. O, moeten alle ramen eigenlijk gedaan worden, of hoe gaat dat? Kun je daar ook een advies over geven?

Tja meneer, het is wel handig als ik ze allemaal even doe, want, dan ziet alles er weer picobello uit. Bent u thuis aan 't werk of is uw vrouw er niet?, vraagt de jongen nieuwsgierig. 'Nee, die is niet thuis, mn partner werkt, ik ben huisman. We hebben de rollen omgedraaid hè, om het zo maar te zeggen'. Ondertussen denk ik nog: ja ramen wassen, zo mans ben ik zelf ook wel. Misschien toch wel handig hè, als zo'n klus je uit handen wordt genomen. en bovendien: de man heeft pech vandaag, of geluk, 't is maar hoe je het bekijkt. Natuurlijk ken ik 'm helemaal niet en weet niet hoe ie in elkaar zit... Pech: nee ik ben geen vrouw die zich net aan het omkleden was in de slaapkamer, bedenk ik me nog net, dus.. die ladder kan ie gerust neerzetten tegen het raam van de eerste verdieping... De moppenboekjes stonden er immers vol mee en ieder mannetje met zo'n zeem in hand bekijk ik op voorhand al met enige argwaan... Nee, natuurlijk niet, laten we het van de zuivere kant bekijken. Zo'n type zal het vast niet zijn. Er zijn heel wat fatsoenlijke lui bij en ik ga weer met allerlei bijgedachten op de loop met de passages uit de moppenboekjes ... Geluk: ja dat heeft ie, want het komt me eigenlijk wel heel goed uit. Straks zijn de ramen weer mooi schoon en kan ik goeie sier maken naar Patricia. Trouwens, als ze door zou vragen, dan zou ik het wel eerlijk vertellen, dat ik niet zelf aan de slag geweest ben... en die twaalf euro vijftig, daar weet ze toch niks van. Nou, vooruit dan maar, maar heb je ook een kaartje of een adres en krijg ik ook een bonnetje voor de kosten of gaat dat handje contantje? Glazenwassers zullen zich toch ook voor de fiscus moeten verantwoorden**, dacht ik..... 'Ik heb helaas geen bonnetjes bij me meneer, maar ik heb wel een foldertje van ons bedrijf, CleaningService Bright, daar staat het adres op en als u echt een factuur wilt, moet u even bellen met de administratie, dan kunnen ze wel wat voor u maken.... O, een heus bedrijf? vraag ik nog en ik zet het idee van de bijklussende beunhaas maar meteen aan de kant. 'Ja meneer, we werken door de hele regio en ieder heeft zn eigen wijk als het ware. Dit is toevallig 'mijn straat', voegt hij eraan toe. 'Mijn straat', mompel ik in mijzelf . er is niks van hem bij en ik heb 'm hier nog niet eerder gezien. Terwijl ik nog sta na te denken, zegt hij: 'maar mag ik dan misschien even wat water? Hij reikt me zn lege emmer aan..
Nadat ik 's middags heb geluncht, pak ik nog even het foldertje erbij, dat ie me die ochtend snel in de handen had gedrukt. Ik kijk door het raam naar buiten. Eigenlijk niks bijzonders te zien. Je kunt gewoon door het glas heen kijken, net als altijd. Was het geen moordende concurrentie met die glazenwassers? Las ik laatst niet ergens dat ze in een grote stad de klanten voor elkaars neus wegkaapten? Nou, ik ben blij dat ik in het rustige Molenhoek woon. Met aandacht lees ik de inleidende tekst van de folder:
Inzicht in de processen
CleaningService Bright zorgt met haar glashelder concept voor invulling van de glaswas-dienstverlening. Voor particulieren leveren wij maatwerk. Alle gangbare ruiten en glaswerk worden vakkundig door ons gereinigd. Bedrijven kunnen op contractbasis een scala aan glaswas-diensten afnemen. Is het voor u niet waardevol een uitgebreid, open en compleet kostenoverzicht te ontvangen? U heeft hiermee grip op de kosten en er is sprake van een beheer van het contract. Onze adviseurs kunnen u een passend aanbod doen. Bij de analyse van de glas-partijen is er oog voor de veiligheid. Soms weten we niet direct een oplossing voor een bereikbaarheidsprobleem, maar wij zorgen wel dat wij altijd met een gedegen advies komen. Hierbij schakelen wij diverse deskundigen in. Door onze innovatieve inslag weten we wat de ontwikkelingen zijn op de markt. Altijd is er een innovatieve oplossing voor een oud probleem. Met andere woorden: elk raam kan door CleaningService Bright gewassen worden.

Straks komt Patricia weer thuis. Wat zal ze blij zijn dat ik ook economisch verantwoord bezig ben geweest met een innovatieve oplossing, aangedragen door een deskundige die de markt kent. 'k heb er zelf niets aan hoeven te doen en die glazenwasser heeft ook weer een goede dag. Hij heeft er trouwens lekker weer bij... Nee, als het regent hoeven ze niet te komen... Regen? Verschrikt kijk ik op. Als het morgen nou regent dat 't giet? Dan hadden die ramen helemaal niet gewassen hoeven te worden. Zonde van die twaalf euro vijftig. Hopelijk zal die glazenwasser het wel keurig in de boeken verantwoorden. By the way, waarom had ie eigenlijk geen bonnetje overhandigd? Bij elke kantoorboekhandel hebben ze toch van die notablokjes. Die glazenwassersbranche is vast een heel bijzondere uitzondering. Ik kijk nog eens naar buiten... nee, niks bijzonders te zien.

** n.a.v.: Aanhoudingen in fraudezaak glazenwassers NRC, 8 april 2008

--------------------------------------

© Matthijs, 11 april 2008
Ik vind het fijn als je een reactie achterlaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten