vrijdag 25 april 2008

De hamburgers eruit, lekker afslanken

Nu ben ik toch al geen fanaat van hamburgers en allerlei vette fastfoodproducten, ik heb ook geen obesitas, maar een bericht in Elsevier trok mijn aandacht: Strijd tegen obesitas: calorieën op het menu Wat is er gebeurd? New Yorkers (Ja, ik weet het: Amerika weer hè kwamen tussen 2002 en 2004 gezamenlijk 5 miljoen kilo aan. Het aantal gevallen van obesitas in de stad steeg met 17 procent. Alarmerende cijfers, vond New York, en maatregelen waren nodig. Om de uitdijende bevolking te laten afvallen, kwam de gemeente op het lumineuze idee om restaurants te verplichten het aantal calorieën van de gerechten op de kaart te vermelden.

Concurrenten van McDonald's in de Verenigde Staten scoren met grotere, vettere en calorierijkere hamburgers. In Nederland breekt Burger King ook met de gezondheidshype. McDonalds probeert de laatste tijd zijn imago op te krikken met gezondere keuzes op het menu. Naast de bekende Big Mac en Quarter Pounder, promoot de fastfoodketen zijn salades (nou, die zijn wel lekker hoor) en spoort zijn consumenten aan bewust te kiezen. Op de homepage van de nieuwe website is geen frietje of stukje vlees te zien, alleen maar slanke jonge mensen te midden van groene rietkragen of in het park.


Dat lijkt me nou een uitstekend idee, om dat hier in Nederland in de restaurants ook in te voeren. Geen SonjaBakkeren, afslankdiëten of Montignacqen meer, maar gewoon een simpele vermelding op de kaart: Als u dit menu bestelt, eet nu 1800 calorieën Volgens mij is het commercieel nog wel haalbaar ook...



©Matthijs, 25 april 2008
Ik vind het fijn als je een reactie achterlaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten