zondag 3 mei 2009

Inclusief snoelen en adaptel

Jarenlang heb ik er tegenaan gehikt, maar nu moet de knoop eindelijk worden doorgehakt. Echte veranderingen beginnen namelijk met rigoreus handelen. Twee apparaten waar ik zo aan gehecht ben, gaan er definitief uit. Ze beheersen mijn doen en laten en maken onrustig. De eerste door zijn geregeld gepruttel en omslachtige gebruikswijze. De tweede door zijn continu gezoem, de overload aan informatie en vervuiling van buitenaf. Weg met die dingen. Morgen zet ik ze beide te koop bij de fancyfair, die ten bate van de onderontwikkelden wordt georganiseerd.
Je begrijpt wel wat ik bedoel: mijn Sensejo deLuxe koffieapparaat en mijn XT-186, de Xiang Terribele personal computer. Ze gaan er definitief uit. Ik schrijf nog dit laatste blog onder het genot van een versgestoomde espresso en dan is het finito. Over en uit. Dat zal rust in de tent brengen. Stel je voor: geen mail meer checken, verwijderen, lezen en beantwoorden, geen geraadpleeg van 'Googel'-plattegronden, geen irritantie aanbiedingen meer van Vivara-pillen, goedkope huizen in Oregon, superlampenkappen uit Germanië, geen voordeelcoupons meer door het invullen van consumentenpanels en helemaal geen enkel mailbericht meer. Wat een rust en ontspanning, geen virussen, geen overbelasting, geen updates. Heerlijk.
Ook geen surrogaatkoffie en het risico dat die in China vervaardige pruttelapparaten opeens uit elkaar spatten. Ik zal zorgen dat ik de klap voor ben. Het scheelt ook dozijnen aan koffiepads en kilowatts aan onnodige stroom. Daarna gaan de stekkers er definitief uit. Eindelijk rust. Morgen lees ik gewoon weer het dagblad, de wijkkrant en de aanbiedingsfolders van de C2000, in plaats van het hotnews op de pc. Ik laat het warme water, dat ik met een fluitketeltje heb gekookt, heerlijk door de perlator lopen en ga weer een boek lezen.
Mijn vrienden bellen voortaan maar gewoon, in plaats van een spoedmail te sturen met de vraag: 'Heb je mijn laatste bericht nog ontvangen met die leuke gadget? Leuk hè?'
Ik zet het spul te koop t.e.a.b. De meest efficiënte voorjaarsschoonmaak ooit.
Lisa, mijn partner zal een gat in de lucht springen. Nooit hoeft ze meer te vragen: 'Harm, wanneer kom je nu eens achter je geliefde apparaten vandaan en besteed je wat aandacht aan je derde geliefde?
Wat zullen ze trouwens opkijken op de fancyfair. Deze gewilde artikelen voor een koopje. Meestal komen er direct allochtonen op af, die voor een spotprijs de slag van hun leven willen slaan. Tegen de eerste beste chinees die er belangsteling voor heeft, zeg ik: 'Er zitten snoelen bij, een adaptel en de koffie uit dat andere appalaat is eel lekkel.'

Beste mensen, als je dus geen antwoord ontvangt, dan weet je de oorzaak: ik heb mijn geliefde kameraadjes eruit geknikkerd.
Reageren heeft dus geen zin meer, ik ga het leven verder door zonder mijn computer en zonder koffieapparaat. Je kunt mij voortaan bij zonnig weer vinden op en bankje in het park, bij de vijver. Naast mij zit Lisa, die meteen van de derde naar de eerste plaats opschuift...

Harm.

***

'Vivara', 'Googel', 'Sensejo' en 'C2000' veronderstellen geen enkele verwantschap of herkenbaarheid met bestaande merken of namen.
Aantal woorden: 485

Schrijfopdracht
Voorjaarsschoonmaak : De zon wordt langzamerhand warmer, het is voorjaar, dus tijd voor de grote opruiming! Zet twee van je allerliefste bezittingen buiten de deur. Tja, wat wordt het? Laat je fantasie de vrije loop en beschrijf jouw voorjaarsschoonmaak in maximaal 500 woorden.

© Matthijs, 3 mei 2009
Ik vind het fijn als je een reactie achterlaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten