vrijdag 7 maart 2008

Let op, binnenkort gaat de sirene...



Maandagmorgen 3 maart
Zoals aan het begin van iedere werkweek, had ik op de achtergrond weer gezellig de radio aanstaan. Meestal is dat 3FM of Radio 538. Heerlijke populaire muziek, gezellige jaren-80 hits en van alles wat. Soms onderbroken door de reclame. Opeens hoorde ik op Radio 538 een commercial van DIRK. De strekking van de boodschap was ongeveer zo:
Vanmiddag om 12.00 uur gaat het Prijsalarm af. Als je dit hoort, besef dan dat het meer dan ooit zin heeft om prijzen te vergelijken.

Natuurlijk, precies om 12.00 uur hoorde ik de sirene, net zoals elke maand. Als de sirene gaat, dreigt er meestal gevaar. Er is dan beslist meer aan de hand dan stank of een prikkelende lucht. De sirene waarschuwt de mensen in het gebied waar gevaar dreigt. Ik weet als geen ander, dat als de sirene gaat, hij voor mij bedoeld is. Meteen er achteraan realiseer ik het: gelukkig, een TEST.

In mijn meterkast hangt een mooie gele waarschuwingskaart met de tekst:
Hoort u de sirene? Ga naar binnen en sluit deuren en ramen.
Zet radio op batterijen of tv aan op de rampenzender.
Kijk op
http://www.crisis.nl/ voor meer informatie.
Volg de aanwijzingen van overheid en hulpverleners op.
Haal uw kinderen niet uit school; de schoolleiding vangt uw kinderen op.

Ja, daar haakt meneer DIRK dus op in. Het klinkt wel alarmerend, dat is wel zo. Gelukkig gaat het om het maandelijks testalarm en is er niet echt wat aan de hand. Ook kan DIRK natuurlijk niet verwachten dat ik dan onmiddellijk overeind spring, mn fiets pak en direct bij DIRK de prijzen ga vergelijken. Bovendien: als de sirene echt gaat, blijft ik binnen en sluit ik alle ramen en deuren. Jammer voor DIRK. Wat kan mij het schelen of de spinazie drie cent goedkoper is bij DIRK of de Edammers net binnengerold zijn... Natuurlijk ben ik prijsbewust, maar ik vind die andere winkel, waar ze van die komische smurfen uitdelen, minstens zo leuk. Ook hun TV-commercials vind ik doorgaans erg grappig en geslaagd. Aha, zul je zeggen, ik weet al om welke supermarkt het gaat. Er staat bij ons in die supermarktwinkel een heel aardige cassière, die steevast weer vraagt: Spaart u ook zegels? Nee, die spaar ik niet en ze kan het bijna weten, iedere keer schud ik dan dan nee en schuif mijn pinpas in de automaat. Dankbaar neem ik dan wel de blauwe smurf in ontvangst. Die krijg je namelijk gratis bij EUR 15,- besteding aan boodschappen. Ze smurfen hele voorraden van die smurfen. Niet alleen voor de vaste smurfen hoor, want voor iedereen is het zo gesmurfd. Vind je dat niet smurfig? Zelf ben ik het smurfen-tijdperk al te boven (jammer voor voor Pierre Kartner, alias Vader Abraham). Ik vind het echter wel leuk om ze weg te geven: aan neefjes en nichtjes, kinderen van de buren en noem maar op. Dat kost niks en je krijgt er een mooie brede glimlach voor terug. Maar je moet overigens wel oppassen dat je zo'n smurf niet aan kleine kinderen onder de 3 jaar toestopt, want de armpjes schijnen er plotseling af te vallen (Help, toch een alarm nodig?) Over die sirenes gesproken: ik krijg er wel een beetje angstig gevoel van, als ik binnenkort echt op een gek tijdstip zo'n sirene hoor. Ik ben een naoorlogs kind, dus ik weet natuurlijk niet hoe de realiteit was. Maar misschien is het binnenkort wel zover. Zou DIRK inspelen op meneer G. Wilders? Want, zo hoorde ik ook op de radio, bereidt men zich achter de schermen serieus voor op een terroristische aanval. Als meneer Wilders zijn al weken aangekondigde Islamfilm Fitna gaat vertonen, dan kon echt de sirene wel eens gaan. Nou, neem van mij dan maar aan dat ik op dat moment geen appels met peren ga vergelijken of benieuwd zou zijn of DIRK de komkommers in de aanbieding heeft gegooid. O ja, die sirene hoor je - als alles goed gaat - trouwens maar 1x in de maand. Zou DIRK graag willen dat hun klanten maar één keer per maand komen shoppen, op de eerste maandag van de maand? Merkwaardig marketingbeleid dan, zou ik zo zeggen. Of wil DIRK misschien dat we allemaal de proviand voor de schuilkelder bij DIRK aanschaffen? Want wat heb je nodig als noodvoorraad of bij evacuatie: Drie liter water per dag per persoon, voor minstens drie dagen, houdbaar eten voor minstens drie dagen (plus blikopener als het eten in blik zit), een voorraad verzorgingsartikelen: wc-papier, vochtige doekjes, zeep, wasmiddel, maandverband, tandpasta en tandenborstels. O ja, ook een gereedschapsset. Een tip voor DIRK: Gratis waterpomptang bij aanschaf van 50 blikken doperwten. Nog een idee voor DIRK: Een gratis gasmasker bij besteding van € 125,- aan boodschappen. Of heeft DIRK in het geniep misschien een afspraakje met GW gemaakt? Zij de kooplustige klanten en hij de angst en paniek? Tja, misschien wel een aardige verdeling...

O, ja 'k heb nog wel een idee voor DIRK, is misschien beter dan dat Prijsalarm:
------------------------------------------
HANG DIT OP UW KOELKAST:
Hoort u de sirene? Ga direct naar DIRK voor de laatse aanbiedingen
Zet radio op batterijen of tv aan en luister naar de reclame van DIRK
Kijk op http://www.dirkvandenbroek.nl/ voor een prijsvergelijk
Volg de aanwijzingen van cassières, vakkenvullers en filiaalchef op
Haal uw kinderen direct uit school; die mogen mee naar DIRK om de boodschappen in het karretje je helpen stoppen.

------------------------------------------

Voorlopig heb ik me alvast goed voorbereid.
Hartelijke groeten vanuit de schuilkelder.






©Matthijs, 7 maart 2008
Ik vind het fijn als je een reactie achterlaat.
Meer blogs lezen? Word lid van mijn bloghyve op hyves:
http://blogsvanmatthijs.hyves.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten