maandag 21 januari 2008

Is fluis-te-run slecht voor je stembanden?

Vandaag ga ik eens lekker fluisteren, -fluis-te-run-, maar is dat eigenlijk niet slecht voor je stembanden? Alhoewel, ik krijg geen groot gezelschap op visite, dus kan ik lekker mn gang gaan en hardop fluisteren... My company is not present... (Mijn company wel). Ja heerlijk fluisteren, totdat de telefoon gaat, want dan moet ik weer snel omschakelen en mij luid en duidelijk melden... haha. Want het geeft natuurlijk een rare indruk als je fluisterend de telefoon opneemt met: 'Hallo, ja je bent met mij verbonden...'

Hoeveel mensen fluisteren eigenlijk bewust, vraag ik me wel eens af. Ja, met je vriend of vriendin in de bioscoop onder de film om dan even zachtjes in het oor te fluisteren: mooi hè?. En: als je gezellig dicht bij elkaar zit en de rest hoeft het niet te horen, of mag het niet horen.... Verder niet veel denk ik, behalve die ene paardenfluisteraar. Maar die hoeft zich niet bij mij te melden, ik heb geen externe fluisteraar nodig en dat is ook onzin, want ik bezit geen paard.

Today I trying to learn Dutch. fluis-te-run dus...(Engels, whisper ik dus zachtjes) Ja, ik moet best wel even oefenen met fluisteren, want meestal praat ik hardop, ook in mn slaap. Daarom ben ik vanmorgen maar meteen van start gegaan met oefenen, met de eerste stemtesten.

'Goedemorgen lieverd', fluisterde ik zacht naar mn partner. Ze keek me met grote ogen aan, alsof ik haar een groot geheim ging onthullen. 'Is er wat?' vroeg ze angstig. Nee, hoor, fluisterde ik zachtjes terug, ik fluister alleen maar, spannend hè. Waarom doe je dat? Dat is heel slecht voor je stembanden' O ja? meestal beginnen mensen te fluisteren, als ze juist last hebben van hun stembanden, als ze hees zijn, of met een opgezwollen keel rondlopen. Nou, eerlijk gezegd, ik heb nergens last van en 'k heb net ook even een paar zinnen gefluisterd, toen ik toch voor de spiegel stond en mn tanden aan het poetsen was. Vooral met je mond vol tandpasta, lijkt het heel angstaanjagend, dat schuimende gemurmel. Het klinkt heel spannend en geheimzinnig, maar je moet het ook weer niet te lang doen, vooral niet als je in je uppie bent, want dan zou je van jezelf gaan denken dat je niet in orde bent. Dus daarom heb ik er maar even heel hard achteraan gezegd: Good morning, my dear friend! Hè, prettig is dat. In de badkamer luisterde niemand mee, dus keek ik naar het spiegelbeeld in de badkamerspiegel voor me, deed mn hoofd wat dichterbij en fluisterde ik er tegenaan: It's going happen today'. En om het wat kracht bij te zetten, zette ik grote ogen op naar mezelf en fluisterde: You don't believe me, is n't it? Het spiegelbeeld glimlachte goedkeurend terug. Het leek wel een plot voor een nieuwe Baantjer-film of een slecht bonus-shot uit Crime Investigators. Dus toch nog maar even oefenen... Een dag lang fluisteren? Zou ik het volhouden? En stel nu eens dat ik toch onverwacht visite krijg en ik hen fluisterend welkom heet en zeg: 'kom binnen, ga lekker zitten, wil je ook koffie'. Misschien moet ik dan meteen erachteraan vermelden dat ik niet bij de Britse geheime dienst in dienst ben getreden, maar gewoon mn fluisterdag heb....

Voor de goede orde: ik ben helemaal okè hoor, niet ziek, mn tanden heerlijk gepoetst en weer zin om aan de slag te gaan. En ik weet het eigenlijk nu al: dat fluisteren hou ik nog geen drie minuten vol. 'k ben veel te bang dat ik last van mn stembanden krijg en 'k ben toch niet gek. Bovendien ben ik geen zacht eitje. Aan de andere kant hoop ik niet dat ik opeens een fluisterend iemand aan de telefoon krijg, die zn naam zachtjes fluistert en zegt: hè, fluister eens naar me terug, want ik heb ook een fluisterdag... 'k denk dat ik in schaterlachen uit zal barsten. Dat is namelijk het hele eieren eten. Nee, niet bellen vandaag: druk, druk, druk of tewel: busy, busy, busy. Met andere woorden: weer lekker bezig. O, wacht, de telefoon gaat... 'Hallo...?'
--------------------------------------------

Kijk op: http://www.dwotd.nl/ http://dwotd.web-log.nl
Errug leuk en leerzaam voor taalliefhebbers (zoals ik...)
--------------------------------------------
Dutch word of the day (18 januari):
339. Fluisteren to whisper [verb] [fluisterde, gefluisterd] ['fluis-tu-run']
Often one can create a noun from the verb by replacing the ending '-en' with '-er', however in this case it doesn't work A "whisperer" is a "fluisteraar". (Not that you will often use this word...)

Examples:-
"Het is niet netjes om in gezelschap te fluisteren."
("It is not appropriate to whisper while company is present.")

- "Is fluisteren slecht voor je stembanden?"
("Is whispering bad for your vocal cords?")

- "Waarom fluister ik jouw naam nog? ... Hoor ik steeds je stem..."
("Why do I keep whispering your name? ...
Do I constantly hear your voice..." This is a line taken from the song "Waarom fluister ik jouw naam nog" by the Dutch singer Benny Neyman. The song was very popular during the 80s.)

Related words:
- "Fluisteraar": whisperer.
Example: - "Het wordt tijd dat we een paardenfluisteraar inschakelen!"
("It's time to bring in a horse whisperer!")

- "Zacht praten": to speak quietly / in an undertone.
- "Stilte": quietness. - "Stilte!": quiet!
Tags: http://www.web-log.nl/tag/fluisteren
http://dwotd.web-log.nl/dutch_word_of_the_day/hints_on_pronunciation/index.html
--------------------------------------------

©Matthijs, 21 januari 2008

Geen opmerkingen:

Een reactie posten