donderdag 30 oktober 2008

Herfstsfeer

Het is volop herfst en gisteren (29-10-08) was er weer één van die unieke dagen, waarop je daar volop van kon genieten. Herfstsfeer 'opsnuiven'. Beter gezegd: bos- en heidelucht opsnuiven. Toen ik als kind (en tiener) in de Randstad woonde, had ik daar nog geen idee van, wat het betekent om de natuur (bos en heide) in te trekken. Als stadskind had ik toen geen idee van beukenbomen, larixen, vliegenzwammen, boleten en andere natuuremolumenten. De zon scheen heerlijk en dat geeft een extra zomerse dimensie. Dat genieten hebben we dan ook gedaan, door een flink stuk door het Natuurgebied De Sprengenberg (Sallandse Heuvelrug) te banjeren.


Gelukkig lopen daar geen drommen toeristen of dagjesmensen, hoewel die hebben natuurlijk ook allemaal recht op de natuur. Uiteraard vergeten we ons fototoestel niet, dus konden we een paar mooie plaatjes schieten. De heide ziet er van een afstand prachtig lichtbruin gekleurd uit en op sommige plekken staat het zelfs hier en daar (spaarzaam) nog in de bloei, zodat een pluk paarse heide hier en daar er tussenuit schiet. Overwegend zie je in het najaar bruine, roodbruine en gele tinten en dat is erg mooi. Zo heeft ieder jaargetijde zijn mooie kanten.


De laatste foto (vliegenzwam) is nog van vorig jaar in hetzelfde gebied, die ga ik dus niet twintig keer fotograferen, maar ook gisteren hebben we er diverse gezien, eveneens donkerbruine boleten, eekhoorntjesbrood en andere zwammen. Ja het schimmelt lekker...

NB. Prachtig woord eigenlijk: herfstsfeer [fstsf]


© Matthijs, 30 oktober 2008.
Ik vind het fijn als je een reactie achterlaat.
Meer blogs lezen? Word lid van mijn bloghyve op hyves:
http://blogsvanmatthijs.hyves.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten